Araştırma, 6-15 yaş arasındaki çocukların internet, bilgisayar, akıllı telefon ve oyun kullanımı hakkında bilgi veriyor.
Çocuklarda internet kullanımı yüzde 91’e yükseldi
6-15 yaş arasındaki çocukların internet kullanım oranı 2021 yılında %82,7 iken 2024 yılında %91,3 oldu. Erkek çocuklarının %92,2’si, kız çocuklarının %90,3’ünün internete erişimi var.
Çocukların yüzde 50’ye yakını internette günde 2 saat ve üzerinde vakit harcıyor
İnternet kullanan çocukların %97,4’ü düzenli İnternet kullandığını beyan etti. Düzenli İnternet kullanan çocukların %42,9’unun hafta içi, %53,6’sının ise hafta sonu günde yaklaşık iki saat ve daha fazla süre İnternette vakit geçirdiği gözlendi.
Günde yaklaşık iki saat ve daha fazla süre internet kullanımı yaş gruplarına göre incelendiğinde; bu oran hafta içi 6-10 yaş grubu için %30,6, 11-15 yaş grubu için %54,4 oldu. Hafta sonu ise sırasıyla %43,2 ve %63,5 oldu.
Çocukların interneti video izlemek için kullanıyor
Düzenli İnternet kullanan çocukların İnternet kullanım amaçları, 2024
Çocukların internet kullanım amaçları incelendiğinde en fazla video izleme amacıyla internetin kullanıldığı görülüyor. İnterneti 6-15 yaş arasındaki çocukların %83,9’u video izleme amacıyla, yüzde 75’i ödev, öğrenme veya çevrimiçi derslere katılma ve %72,7 ile oyun oynama veya oyun indirme amacıyla kullanıyor. Çocukların %72,6’sı ise sosyal medyada gezinmek için internet kullandığını ifade ediyor.
Sosyal medya kullanım oranı yüzde 66
6-15 yaş arasındaki çocukların %66,1’i sosyal medya kullanıyor. Yaş gruplarına göre izlendiğinde; 6-10 yaş grubunda %53,5’i, 11-15 yaş grubunda ise %79’ü sosyal medya kullanıyor. .Sosyal medya kullanan çocuklardan %37,1’i hafta içi, %49,5’i hafta sonu sosyal medyada günde iki saat ve üzerinde vakit harcıyor.
YouTube, %96,3 oranı ile en fazla kullanılan sosyal medya platformu oldu. Ardından %41,5 ile Instagram, %21,4 ile TikTok, %21,4 ile Snapchat, %13,6 ile Pinterest, %9,5 ile Facebook ve %4,9 ile X izledi.
6-10 yaş grubunda en çok kullanılan ikinci uygulama TikTok
Yaş grubuna göre incelendiğinde 6-10 yaş grubunda ve 11-15 yaş grubunda en fazla kullanılan sosyal medya platformu YouTube olurken ikinci sırada iki farklı sonuç ortaya çıktı. 6-10 yaş grubunda en fazla kullanılan ikinci sosyal medya platformu TikTok olurken 11-15 yaş grubunda ise Instagram oldu.
Yaş grubuna göre sadece kendi kullanımına ait bilişim teknolojileri ürünü olan çocukların oranı (%), 2024
Çocukların %43,9’u kendilerine ait telefona sahip. Kendi bilgisayarına sahip olanların oranı %35,7 olarak kayıtlara geçerken, %14,3’ü ise kendi akıllı saati bulunduğunu belirtiyor.
Düzenli cep telefonu/akıllı telefon kullanan çocukların yaş grubuna göre telefon kullanımı davranışları (%), 2024
Oyun oynadığını belirten çocukların oranı %74 olarak tespit edildi. Erkek çocuklarının %82,8’i oyun oynarken, kız çocuklarının %64,8’i oyun oynuyor. Çocukların %90,8’i haftada en az bir defa oyun oynadığını ifade ediyor.
Düzenli oyun oynayan çocuklara oyun oynamalarıyla ilgili kişisel düşünceleri sorulduğunda; çocukların %46,3’ü ebeveynlerinin kendisi hakkında çok fazla oyun oynadığını düşündüklerini belirtti. Düzenli oyun oynayan çocukların %40,1’i planladığı süreden daha fazla oyun oynadığını, %35,6’sı oyun oynamanın sorumluluklarını aksatmaya neden olduğunu, %29,9’u oyun oynamak için çok fazla zaman harcadığını ve %23,4’ü oyun oynamadığı zaman kendisini huzursuz ve mutsuz hissettiğini ifade etti.
Çocuklara; ekran başında süre geçirmenin sonuçları sorulduğunda çocukların %34,4’ü ekran başında daha fazla zaman geçirdiği için daha az kitap okuduğunu belirtti. Bunu %33,3 ile daha az ders çalışmak, %25,5 ile ailesiyle daha az vakit geçirmek, %18,6 ile arkadaşlarıyla yüz yüze daha az görüşüp daha az oyun oynamak ve %17,2 ile daha az uyumak takip etti.